YAESU FT-891 HF/50 MHz All-Mode mobiel transceiver ervaring

4
330

Ter vervanging van mijn YAESU 901D voor de HF amateurbands, heb ik een YAESU FT-891 aangeschaft. Dit is een mobiele versie, die je ook als basisstation kunt gebruiken.

Mijn minimale aanschafcriteria waren:

  1. Frequentiebereik
    1. ontvangst 30 kHz-30 MHz
    2. Zenden alle HF amateur banden
  2. Modes USB, LSB, CW, AM, FM
  3. Vermogen Maximaal 100 watt
  4. Optie voor een autotuner
  5. USB port voor digitale radio
  6. Prijs 600 tot 800 euro
  7. Mobiel of vast station

Ik heb op internet rond gekeken naar zendontvangers die aan deze criteria voldeden. De YAESU FT-891 HF voldeed aan deze eisen, de Icom IC-718 HF transceiver niet, deze had geen USB port om digitale radio, zoals RTTY mogelijk te maken. Verder viel de ICOM IC-718 in de prijsrange. Beide zendontvangers hadden goede referenties.

Specificaties

  1. Frequency Range: Tx: 1.8 – 54 MHz (Amateur Bands Only) Rx: 30 KHz – 56 MHz. Middels een extra optie kunnen je op alle frequenties zenden. Het is ook mogelijk om middengolf en lange golf omroepzenders te ontvangen.
  2. Modes of Emission: A1A (CW), A3E (AM), J3E (LSB, USB), F3E (FM)
  3. Output Power: 100W SSB/CW/FM (AM: 25W)
  4. USB Port en aansluiting voor een autoturner
  5. Prijs 690 euro.

Ik ben nu bezig deze radio te testen. Het zendvermogen is 100 watt, dus als je op dit vermogen wilt gaan zenden heb je zware voeding nodig van minimaal 13,8 volt en 10 ampère. Zonder een dergelijke voeding kun je niet zenden.

Voordat ik alles heb uitgetest heb ik de snoeren voorzien van degelijke aansluiting van de voeding. Ik gebruik een voeding 13,8 volt en 20 ampère. Door de voedingsaansluiting en snoer, gaat bij het zenden een vermogen van 100 watt, dus voorzichtigheid is geboden.

Voor dat je deze transmitter uitprobeert moet je hem testen met een watt meter en een dummyload. Bij mijn test gaf de YAESU FT-891 het volledige vermogen en was stabiel.

Middels de USB uitgang kan ik deze aansluiten op de computer en gebruik maken van JS8 (communication mode based on FT8.) en ham radio deluxe.

Ik ben tevreden over mij aankoop en met name het grote bereik van de HF banden. Naast zendamateur ben ik ook luister amateur en het bereik van ontvangst bereik van 30 KHz – 56 MHz is echt goed.

Het vermogen is meer dan voldoende voor iemand met een N licentie. Er zijn voldoende uitbreidingen te verkrijgen. Nu de N licentie, nog geen 100 Watt is, dien je in de instellingen het vermogen te begrenzen op 25 Watt. In de loop van 2020 worden er meer frequenties vrijgegeven.

Mijn volgende stap is het aanschaffen van een Externe S-meterindicatoren en een automatische antenne tuner de YAESU FC-50.

4 COMMENTS

  1. De YAESU FT-891 HF is idd een krachtig station en met ham-radio-deluxe heb je een zeer krachtig pakket. Dit is een prima startpakket voor een beginnend en gevorderde zendamateur. Alleen voor 144 MHZ en hoger heb je nog een transceiver nodig. Het is raadzaam om een automatische antenne tuner te gebruiken. Dit hoeft geen YEASU te zijn, dit kan ook merk zijn. Aanbod genoeg

    • Als er weer een band wordt vrij gegeven of verruimt hoef te niets te doen. Je moet als zendamateur wel de discipline hebben om nergens anders uit te zenden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here